Geldiğinizde Yapsanız İyi Olur Dediğim Tavsiyeler

Şimdi taşınma ile ilgili aşamaları anlatırken herşey böyle çok kolay gerçekleşmiş gibi gelebilir, öyle ciddi bir sorun ya da sıkıntı ile karşılaşmadık ama tabi ki ufak tefek hesaba katılmayan şeyler de oldu, onlar da tuzu biberi diyelim.

Grimburgwal - Amsterdam


Gelelim neler tecrübe ettik;
  • Ev eşyalarından kurtulma planı hazırlayın
Öncelikle bu postta da bahsettiğim gibi en büyük sorun evdeki büyük eşyayı satmak oldu. Böyle "yakalım evi, hepsini çöpe atalım daha iyi" modları yaşadık tabi :D Neyse ki bir şekilde iyi kötü halloldu. Taşınacağınız belli olur olmaz bence eşyalarla ilgili ne yapılacağını hemen çözün derim. Ciddi sıkıntı olabiliyor.

Eğer arabanız varsa ve taşınmadan önce bizim gibi henüz satmayı planlamamışsanız da her türlü trafik işlemi ve alım satımı için ailenizden birine vekalet verebilirsiniz, böylece siz gittiğinizde sorun yaşamazsınız.

Bundan sonraki 2 maddeyi okumadan önce şu postu okuduğunuzdan emin olun. Eminseniz devam edelim.
  • İlk maaşa ulaşamayabilirsiniz hazırlıklı olun
En büyük problem gelince işe başladığınızda yatacak ilk maaşınızla ilgili yaşanabilir. Şöyle ki siz gelip kayıt yaptırdıktan 3 hafta sonra BSN'niz size ulaşacaktır. BSN olmadan maaş ödemesi çıkmaları mümkün değil. Şirketler maaş ödeme talimatlarını ayın 2. haftası gerçekleştiriyorlar. Yani sizin ilk maaş azıcık hayal olabilir duruma göre ki zaten hesabınızın açılıp aktif olması da biraz zaman alacağından öyle hemen burada bir maaş hesabı gösteremeyebilirsiniz. Bu durumda ilk ayı maaşsız geçirebilecek gibi hazırlıklı olmakta fayda var.

Biz nasıl yaptık kısmına gelirsek şirketin sunduğu, ya sonraki ay ile birlikte ödeyelim ya da bize Türkiye'de bir hesap gösterin ona çıkış yapalım oldu. Biz parayı buraya transfer ederiz diye düşünüp TR hesabı verdik. Ama tabi transfer etmek daha zahmetli ve külfetli olacağı için ilk maaş TR'deki hesapta kaldı bizim bir işimize yaramadı :)

Vondelpark - Amsterdam

  • Evin depozito ve kirasını ödemek için ikinci bir hesap seçeneğiniz olsun
Ev tutarken de hesabımız açılmadığı için henüz, depozito ve ilk kirayı ev sahibinin hesabına transfer edemedik, evi de kaçırmak istemiyorduk ki neyse sağolsunlar arkadaşlarımız yardımcı oldular onların hesabından transfer yapabildik. Çünkü kirayı ya da depozitoyu elden ödeme diye bir şansınız yok.

Ev tutarken de biz depozito artı o yarım ayın kirası diye düşünmüştük ki öyle olmuyormuş, depozito artı 1,5 aylık kira şeklinde olunca TL'den euro'ya dönüp kuş olan paralarımız kendilerine yakışır şekilde birer kuş misali bizi terk etmeye başladı. Neyse yine hazırlıklı geldiğimiz için çok bir sorun yaşamadık. Yani mental anlamda da bizim paranın burada değeri olmadığına hazırladık kendimizi diyorum :D Neyse ama hep  kıskanıyor bu ecnebiler bizi ondan yaniiii :D

Yani özet olarak diyeceğim odur ki buraya iş bulup gelirken de yanınızda getirdiğiniz bir miktar birikiminiz olması şart, şöyle düşünün en azından 2 ay geçinecek, emlakçı komisyonunu, iki aylık kira karşılığı depozitoyu ve 1-2 aylık kirayı ödeyecek kadar paranız olması gerekiyor. 
  • Toplu taşıma kartı edinin
Sonra gelince ev vs aramak için toplu taşıma kullanmak zorunda kalacaksınız ya da başka bir nedenle kalacaksınız yani :) Gidin bir adet toplu taşıma kartı edinin hemen. Buradaki İstanbulkart karşılığı OV-chipkaart; biz onun önce kişisel olmayanını gittik bir centraal tren istasyonundan 7 euro karşılığı aldık. Sonra içine istediğiniz kadar para yüklüyorsunuz. Sonrasında internetten kişisel olan için başvuru yaptık 3 iş günü sonra geldi. Baştan kişisel olan da alınabilirdi ama bize hemen lazımdı beklemedik.
  • Telefon hattı alın
Diğer bir yapmanız gereken de bir adet telefon hattı almak olacak ki, banka hesabınız olmadan (bak yine o banka hesabına geldi konu ah ah) faturalı hat alamıyorsunuz. Bir de sanırım buranın kimliği olması lazımdı. Neyse onun yerine pre-paid bir hat alıyorsunuz o da işinizi görüyor. Almanya'nın akisine burada pre-paid hatlar çok daha iyi, orada alabileceğiniz internet paketleri malesef çok küçüktü. Ayrıca burada pasaport bile lazım değil, parasını verip alıyorsunuz her türlü kurulumu da yapıp veriyorlar. Merak eden olursa da biz Vodafone aldık burada diğer ülkelerde de geçerli paketleri var diye. Ayrıca Almanya'dayken malesef en iyi hat bile şehirler arası yollarda kopuyordu, burada hiç böyle bir problem yaşamadık.

Sonra numaranızı faturalı hatta aktarabiliyorusunuz, biz 1 ay sonra faturalı hatta geçtik.

  • TR'deki banka hesaplarınızda bir miktar para bırakın.
Para bırakın ki burada TR kredi kartlarıyla harcama yaptığınızda para aktarma maliyetinden kurtulun. Çünkü "ben kredi kartı kullanmam yaa" gibi seçenek yok, banka debit kartınız gelip aktive olana kadar paşa paşa kullanacaksınız, çünkü birçok yer "oooo soryyyy, no cash" diyecek size :D

Burada 2 ay tam maaşınız hesaba yattıktan sonra kredi kartı için başvurabiliyorsunuz, o süreçte de internet alışverişlerinizde lazım olduğunda TR kredi kartını kullanmaya devam edeceksiniz.


Hadi bu da benden bonus olsun: Ev bakmak için koştururken FEBO hayat kurtarır :D Çünkü ev randevuları arasında ancak birinden diğerine koşarken bulacaksınız kendinizi, öyle TR'deki gibi salına salına istediğimiz zaman bakarız olmayacak. (Reklam filan almadım bu arada, bedava kroket de vermediler 5 cent eksik olunca bile vermiyorlar, nerde beleş heheyttt...)

Yorumlar

  1. Merhaba,
    Sizin geçtiğiniz süreçlerden biz de yavaş yavaş geçmeye başladık ve tam kağıt işlerinden korkmaya başlamıştım ki bloğunuza denk geldim. Tek tek süreci ve belgeleri açıklamanız bizim inanılmaz işimize yarayacak. Elinize sağlık!!! Size iki sorum olacaktı. Öncelikle vizeye başvurduktan sonra ne kadar sürede vizeler çıktı ve ne zaman pasaport elinize ulaştı? Bir de ne kadar sürede kira bulabildiniz? Daha gitmeden evleri görmek için rezervasyon yapmış mıydınız?
    Cevabınız için şimdiden teşekkürler :)
    Tot ziens,

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba,
      Öncelikle hoşgeliyorsunuz :) Vize çıkma süreci çok değişken olabiliyor dönemlere göre, ilk başvuru ile ind'den onayın çıkması bizim 10 gün sürdü. Sonra hemen konsolosluk randevusu alıp vize basılması için gittik. Pazartesi randevumuz vardı, salı vize basılmıştı, çarşamba sabahı elimizdeydi pasaportlar. Yani ilk başvuruyla mvv basılı pasaportun gelmesi 13 gün filan sanırım. Ama bir başka arkadaşımızın ilk onayı bile 6 haftaya yakın sürdü. Yasal olarak 3 aya kadar da sürebilir tabi.
      Ev bulma süreci de biz aslında Amsterdam'da ev baktığımız ilk hafta bulduk evi ama tabi aslında biz bulduk demeyelim çünkü zaten bizim daha vize başvurumuz yapılmadan danışman şirket bize nasıl, ne bölgede, hangi fiyat aralığında ev aradığımızı sormuştu. Bizim geleceğimiz tarihe yakın da bizim için birkaç ev ayarlamıştı. O yüzden onlar sayesinde baya hızlı bir süreç oldu tabi referans konusunda bir expat danışman şirketi olunca evi tutarken de ayrıcılık sağladı. Zaten ilk ay kalacağımız geçici bir ev de tutmuşlardı.
      Burada evler uzun süre ilanda kalmıyor. Hem kiralık hem de satılık olanlar birkaç gün içinde ya tutuluyor ya da satılıyor. O yüzden gelmenize yakın emlakçıları arayıp sorabilirsiniz beğendiğiniz evler için. Zaten evi görmek için sizin istediğiniz gün ve saat değil, onların size sundukları tarihler içinden seçeceksiniz, eğer sizin gelmenizden önce bir tarih verirlerse o evi pas geçersiniz. Bu arada evlere 9-17 saatleri arası hafta içi bakabileceksiniz, o yüzden işe başlamadan bir süre önce ev arayacağınızı düşünerek erken gelin derim.

      Sil
    2. Eneeeee :) Bu ne hız! Çok teşekkür ederim ayrıntılı bilgiler için. Her gün açıp açıp okuyorum bloğu ki beynime iyice yerleşsin bilgiler (: Çok teşekkür ederim tekrardan!
      Sevgiler,

      Sil
    3. :D Umarım bu süreç sorunsuz ve rahat geçer sizin için de. Ne zaman sorunuz olursa sorabilirsiniz. Biz de gayet endişeli ve kafası karışıktık çünkü bu süreçte.
      Instagram : bgmeryldz
      Email : begumeryildiz@gmail.com
      Bu kanallardan da sorunuz olursa sorabilirsiniz.

      Sil

Yorum Gönder

Bu blogdaki popüler yayınlar

Tüm Parti ve Kutlamalar İçin Kağıt Ponpon Yapımı

Hollanda İçin Oturum ve Çalışma Vizesi Başvuru Aşamaları - 2

Dutchlarla Türkler Arasındaki Kültürel Farklar - 1